tisdag 3 april 2012

Friidrottstävling

Idag var det dags för årets första friidrottstävling. Det var på hemmaplan och jag tror att fem andra lag var på plats på Brock Field, skolans idrottsplats. Jag har alltid föredragit långa distanser framför korta och jag hade tränat för att springa 2 miles (dvs. 3200 m). I slutändan är det våra coacher som bestämmer vilka grenar vi ska tävla i. Jag var en av Bensons tjejer som skulle springa 3200 meters-loppet. Dock kom det som en chock att jag även skulle springa 1 mile (dvs. 1600 m). Maxsträckan som tävlande inte får överstiga med tanke på hälsan är 3 miles, alltså sträckan som jag skulle springa. Nervositeten inför mitt första lopp stegrade och under loppet tänkte jag att jag inte kommer palla med ett till lopp efter detta som dessutom var dubbelt så långt. Jag överlevde trots allt och kom på 5:e plats. Lagom till lopp nummer hade jag återhämtat mig någorlunda och beslöt mig för att springa i alla fall. Jag kunde ju inte svika laget och mig själv! Jag överlevde även detta lopp och kom på 4:e plats. Jag måste säga att jag ändå är rätt stolt över mig själv. Jag har aldrig ens sett en friidrottstävling annat än på teve, och ännu mindre medverkat själv!

Efter tävlingen hade vår astronomigrupp en observation för att ta bilder på månen med hjälp av ett teleskop. Jag tog även en bild på Orions nebula. Jag fram emot att se resultatet så fort vår lärare har framkallat bilderna. Jag är mångalen och fascineras av det vackra klotet. Det tråkiga är att så fort jag försöker ta en bild av den blir den alltid suddig och ful och inte alls sådär skarp, vacker och tidlös som den är på riktigt. Jag antar att jag måste köpa ett teleskop och en systemkamera. Det blir nog rätt dyrt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar