söndag 22 april 2012

Sons of Norway


Som jag nämnde i tidigare inlägg var vi på ett skandinaviskt möte idag. Vi pratade om de mytomspunna norrmännen. Jag berättade om att vi skämtar om våra grannar, norskarna, och en kvinna berättade att norrmännen driver med oss för hur vi uttalar siffran "sju". Jag berättade att banan heter "guleböj" på norska, enligt svenskarna. Det var väldigt trevligt och efteråt blev vi bjudna på lunch. De serverade våfflor med svensk lingonsylt dagen till ära! Jag har trånat efter lingonsylt från och med i höstas, då jag lagade svenska köttbullar. Till min förskräckelse hittade jag ingen lingonsylt på WalMart, stället som i vanliga fall har allt mellan himmel och jord. Norskättlingarna hade hittat lingonsylt i en liten skandinavisk affär i Glenwood. Jag fick med mig en burk hem från mötet, så nu blir det till att laga köttbullar igen. Rätten var inte alls densamma utan lingonsylt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar