lördag 5 maj 2012

Välgörenhetsmiddag


Här i de Förenta Staterna är välgörenhet väldigt vanligt förekommande. När jag säger välgörenhet menar jag inte att de skänker pengar till stora organisationer såsom WWF eller Rädda Barnen. Här i Benson bryr de sig inte om globaluppvärmning, svältande barn i Afrika eller utrotningshotade gorillor. Nej, de bryr sig om vad som finns i deras närhet, något de kan relatera till. Välgörenhet på en lokal nivå kan vara att skänka pengar till sin församling, sin 4H-grupp, eller varför inte till skolkören? Som svensk är jag inte riktigt van vid denna generositet. När det handlar om att frivilligt skänka pengar till en grupp människor håller, i alla fall jag, rätt hårt i plånboken och skänker inte mer än femtio kronor. På lördag var det andra bullar här i Benson. En grupp hade anordnat en välgörenhetsmiddag för en person här i Benson som har en svårartad form av cancer. Mannen i fråga är även en god vän till familjen. Det bjöds på middag, kaffe och efterrätt i utbyte mot att man skänker en slant till hans familj. Många hade skänkt diverse föremål (allt från möbler, till docksängar och gödsel för årets skörd) för att säljas på auktion. Alla pengar som samlades in från auktionen gick även de till hans familj som kämpar för att betala sjukhusräkningen. Jag tappade hakan ett flertal gånger när jag såg vad mycket pengar folk skänkte och hur mycket folk var redo att betala för föremål på auktionen. För övrigt var det en väldigt trevlig kväll!

 Välgörenhetsevenemanget ägde rum i Benson High Schools matsal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar