fredag 27 januari 2012

The Girl with the Dragon Tattoo

Ikväll var vi och såg på den amerikaniserade versionen av Män som hatar kvinnor. Den var förvånansvärt svensk...Jag hade föreställt mig att de skulle använda storyn från Män som hatar kvinnor, men att den skulle vara anpassad till amerikanarna. Istället var allting väldigt svenskt. De pratades på svenska en hel del och även de som pratade på engelska hade en svensk brytning, då mer än hälften av skådespelarna var svenskar. Svenska tidningsutklipp i utredningen visades. Otroligt svenskt helt enkelt. Den amerikanska versionen är betydligt mer påkostad än orginalet. Det märks, då denna film var mer polerad. Detta behöver inte betyda att denna film var bättre än den svenska. Den var bara mer genomarbetad och hade en finare yta. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Noomi Rapace är betydligt bättre som Lisbeth Salander, än den amerikanska skådespelerskan. Dock var det mer smickrande att se Daniel Craig springa runt och leta efter mördaren, än Mikael Nyqvist. Som stolt svensk skulle jag nog ändå säga att orginalet är bäst (vilket oftast är fallet). Dock var det roligt att Benson-borna fick se en skymt av min hemstad, då det filmades på Drottninggatan i Uppsala. Världen är allt bra liten ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar