onsdag 25 januari 2012

Evolutionsteorin vs. Eva och Adam

Idag började vi med vårt första projekt på keramiken. Vi ska göra ett set bestående av två japanska tekoppar. Som den passionerade teälskaren som jag är blev jag förstås överlycklig. Idag förberedde vi leran och imorgon börjar vi med självaste drejandet. Det ska bli riktigt roligt!

Jag pratade med en tjej om att 21-årsgränsen här är rätt löjlig. Jag berättade om min teori om detta; U.S.A. har kvar mer av sin religiösa etik och moral och har därför ett mer strikt samhällssystem. Då vi kom in på samtalsämnet religion blev hon chockad över att vi inte är särskilt religiösa i Sverige. Hon tappade rentutav hakan när jag berättade att majoriteten tror på evolutionsteorin. ”Så ni tror att vi utvecklades från apor?” frågade hon. ”Eh…Ja?” blev mitt svar. För mig är det helt glasklart att Eva och Adam är en fin saga och Charles Darwin var ett geni som förklarade fram sanningen med stort S. Efter att ha bott här i nu fem månader, har jag insett att många här anser att evolutionsteorin är struntprat och att Lustgården är the real deal, så att säga. Jag vet ju bättre än att börja diskutera religion med en amerikanare, så jag accepterar deras tro till fullo. Dock har ofta troende personer svårt att acceptera att man inte är aktivt religiös.  

Vi har precis kollat på en riktigt bra serie; Touch. Den handlade om en autistisk pojke som var besatt av siffror och helt missförstådd av alla vuxna runt omkring honom. Den verkar riktigt lovande och jag såg här (efter lite research) det ännu inte finns några planer på att visa den i Sverige. Det är orättvist hur mycket bra serier dem har här.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar