torsdag 3 november 2011

Straight A's

 

Imorgon är det första kvartalet av skolåret passé. Vi är alltså halvvägs till jullovet. Betygen spikas varje halvtermin, så denna vecka har alla elever på Benson High School jobbat flitigt och varit extra trevliga mot alla lärare och sett till att lämna in allt som ska lämnas in. Som en utbytesstudent  kan man lugnt luta sig tillbaka, suga på en klubba och iaktta stressen och prestationsångesten som infinner sig och njuta lite i smyg. Betygen jag får här har nämligen ingen större betydelse. Organisationen kräver att man har minst ett C i genomsnitt (vilket motsvarar godkänt i den svenska betygsskalan). Detta är inget problem för mig då jag för tillfället har jag toppbetyget A i alla ämnen. Via sitt skolkonto kan man se sitt aktuella betyg som är helt och hållet baseras på procent. Detta system ger inte läraren mycket utrymme att låta sina egna tankar om eleven spela in. Allt redovisas nämligen på skolkontot, så man kan se exakt hur mycket procent man fick på gårdagens prov eller veckans nutidskryss. Läraren betygsätter närvaro, deltagande, provresultat m.m. och omvandlar detta till procenttal. Ett medel grundat på samtliga faktorer räknas ut och den slutgiltiga procenttalet översätts till ett betyg. Vad jag har förstått måste man ha minst 90% för att få ett A. Alltså ändras betyget från dag till dag. Jag såg till att föreviga mina betyg ovan, då jag ligger på gränsen i en del ämnen. Tidigare har jag haft B i hälften av ämnena. Men när jag loggade in nyss såg jag att jag hade A i alla ämnen. Jag hoppas att de är kvar imorgon så att de spikas. Som jag har nämnt tidigare finns det en hel del fördelar med att vara utbytesstudent på betygsfronten. Skolan är busenkel här. Det är bara att glida. Går något snett är det bara att ursäkta sig med att man är en utbytesstudent och inte förstod att vi hade läxa tills idag eller att man totalt missuppfattade att provet var på hela kapitlet och inte bara på stycket som vi läste under lektionen igår. Lägg till lite smörande för läraren (sen när började Caroline Graf smöra för läraren?) och MVG:et är kirrat!   

 En bild på glidaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar