söndag 30 oktober 2011

Förberedelser inför Halloween

Imorgon är det Halloween. Denna dag har mestadels ägnats åt diverse förberedelser. Bland annat har vi karvat pumpor. Min pumpa blev oerhört konstnärlig. På spanskan kunde man få plus i kanten (s.k. extra credit) om man bakade ett mexikanskt bröd. Mexikanarnas version av Halloween heter "Día de los Muertos" eller "Day of the Dead" eller "De dödas dag", beroende på vilket språk man föredrar. På denna dag ska man enligt tradition äta Pan de los Muertos. Då jag är lärarens favoritelev (kan bero på att jag antagligen är bättre än henne på spanska), så kände jag att jag skulle smöra lite extra. Så jag tog hjälp av Cody för att försäkra mig om att jag försod receptet som var skrivet på engelska. Vi bakade det och det var relativt gott. Brödet påminde dock om en Du Chef-pizza. Det skulle garneras med en kanelblandning som ser ut som köttfärs. Det enda som fattas är tomatsåsen och osten. Jag googlade brödet och bilderna som finns på nätet ser inte alls ut som mitt bröd. Hoppas min lärare uppskattar lite kreavitet. Jag ska ta med mig det till skolan och bjuda mina klasskamrater. Vi får se om det uppskattas!

 Min vackra, men oerhört tunga, pumpa.
Bread of the Dead, inte en Du Chef.

Ikväll var jag, Chad, Cody och Courtney på en bankett för Codys terränglöpningslag i grannstaden Montevideo. En svensk utbytesstudent var med i laget och efter måltid, prisutdelningar och tacktal, gick jag fram till henne och pratade svenska. Hjälp, vad förvirrad hon blev! Hon fortsatte svara på engelska tills jag sa "Jag är också från Sverige. Jag pratar svenska. Dööh.". Det blir kortslutning i hjärnan ibland när man hoppar från det ena språket till det andra. Speciellt när man är helt oförberedd. Jag vet själv hur det är när man pratar med familj och vänner på Skype, och helt plötsligt kommer Jarret in, och då pratar jag engelska med honom och sedan tillbaka till personen på dataskärmen och prata svenska. Något förvirrande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar