måndag 24 oktober 2011

Tunnhårig!

Jag har tappat stora mängder hår så länge jag kan minnas. Man har alltid kunnat hitta spår av mig i form av hårstrån på min matta, framför spegeln där jag plattade håret i mitt rum och i avloppet i duschen. Trots detta har jag alltid haft väldigt tjockt hår. Tills nu. Om jag tappade stora mängder hår förut, så är det inget jämfört med hur mycket jag tappar nu. Varje morgon när jag plattar håret kan man i princip tillverka en peruk av allt hår som envist lossnar från min skalp. Det förvånar mig att jag inte är flintskallig än! Jag märker dock klart skillnad. Mitt hår är inte lika tjockt som det en gång varit. Jag antar att det är en fysisk reaktion på den stora livsförändringen som ett utbytesår faktiskt innebär. Att flytta till ett nytt land, bo med en ny familj, börja i en ny skola och umgås med nya människor medför en stor omställning och orsakar ofta stress och nervositet. Jag känner mig inte riktigt som ett nervvrak, men jag måste erkänna att det har varit betydligt mer krävande än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Det är mycket nytt att vänja sig vid och lära sig om. För att inte bli flintis har jag massagestund för min hårbotten i fem minuter varje dag, då det sägs att det stimulerar hårrötterna och gör de friskare. Vettetusan om det kommer funka, men det är värt ett försök! För att göra håret som finns kvar (herregud, så tunt är det inte!) friskare så ska jag börja med balsammetoden. Det vill säga att man nobbar schampoo och endast använder balsam för att inte torka ut håret och hårbottnen. Nästa steg blir väl att boka en spahelg där allt fokus ligger på mitt hår. Nog om hårsnack som jag för övrigt hatar. Det finns inget samtalsämne som är mer ointressant.

Något som garanterat gjorde att jag tappade minst tre hårstrån var att jag försov mig imorse. Jag blev väckt av Melissa tio minuter innan vi skulle åka till skolan. Inte världens bästa start på veckan! Jag svor hela dagen över att väckarklockan inte ringde, men när jag kom hem upptäckte jag att jag hade ställt klockan på en timme senare än vad jag ville (mitt undermedvetna ville ha sovmorgon antar jag). Snopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar