onsdag 19 oktober 2011

Sweden or Switzerland?

Att det ska vara så svårt att skilja på Sverige och Schweiz! Dagligen får jag stå ut med att amerikanarna ständigt förväxlar dessa två länder. Deras ursäkt är att de låter så lika. Okej, de två första bokstäverna har de ju gemensamt, men sen så var det slut på likheter. Tur att de flesta amerikanare inte känner till Swaziland i södra Afrika. Då skulle de väl börja blanda ihop alla tre! Häromdagen fick jag frågan om vi har glass i Sverige. Jag sa till tjejen som frågade att hon måste skämta med mig. Hon tittade på mig frågande och undrade uppenbarligen om vi hade glass i mitt hemland. Jag svarade att vi inte hade det. Då tyckte hon väldigt synd om oss. Det finns ett gäng tjejer som tycker att det är väldigt intressant att jag kommer från "Swedania" och vill gärna att jag lär dem en massa ord på "Swedanian". Det är inte bara Sverige och Schweiz som faller offer för amerikanarnas okunnighet. Allt som är på andra sidan Atlanten är väldigt avlägset och okänt. Jag har kommit fram till att amerikanare är ett ganska självupptaget folk. I tidningarna får världsnyheterna en sida, som högst ett uppslag. Resten handlar om USA, USA och...USA. Nej, skärpning USA! Kom ut ur eran bubbla av egocentrism!

Provet på The Adventures of Huckleberry Finn gick ganska bra, trots allt. Efter att ha pluggat in en sammanfattning på samtliga kapitel hade jag någorlunda koll på handlingen. Jag kunde svara på nästan alla frågor. Idag var det sista dagen i skolan för denna vecka. Nu väntar en relativt lugn långhelg och imorgon tar jag en välbehövlig sovmorgon!

Idag följde jag med Chads bror, James, i hans skördetröska. Jag fick nästan en astmaattack med anledning av allt damm som envist fastnade överallt; i håret, på kläderna, på skinnet. Överallt! Med undantag för dammet så var det en riktigt rolig upplevelse. Nu vet jag mer om hur de monstruösa maskinerna fungerar och hur ett majsfält ser ut på nära håll. Ovärdeliga erfarenheter. Lite bilder finns nedan från dagens äventyr.

 Dammigt värre!
 Såhär ser det ut på nära håll. Majskolvarna fångas upp och transporteras under passagerarplatserna till ett utrymme där majskornen separeras från kolvarna...
 ...och kommer ut här.
Ett ganska imponerande fordon.

4 kommentarer:

  1. Halloj! Du får det att låta så trevligt med majsskörd och sådant och det set onekligen spännande ut. Kanske är det en liten bonde i dig i alla fall. Puss & kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan svejsan! Ohja, bonden finns onekligen inom mig. Det spelar ingen roll hur mycket jag än förnekar det! Puss och kram mamma!

    SvaraRadera
  3. Hahaa.. Vi bor på Bali och det är samma sak här! Alla (nåväl..) tror att Sverige och Schweiz är samma land. Puckon.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår verkligen inte hur de kan blanda ihop dem! Man får väl hoppas på att några enstaka personer där ute i världen kan skilja på länderna!

    SvaraRadera