tisdag 25 oktober 2011

Halloween börjar närma sig...

På måndag är det Halloween här i på andra sidan Atlanten. Det är en riktigt stor helg i USA. Det anordnas ofta stora middagar och barnen klär ut sig och plingar på hos folk och säger "Bus eller godis?". Detta kommersiella firande sammanfaller med den något seriösare högtiden allhelgonaafton. I Sverige har allhelgonaafton funnits en längre tid, medan Halloween introducerades någon gång under nittiotalet. Jag törs säga att Halloween inte riktigt har slagit igenom i landet Mellanmjölk. Jag vet att många (speciellt äldre) tycker att det är olämpligt att klä ut sig, fira och tigga godis under allhelgonahelgen, då det är meningen att man ska sörja de som har gått bort och tända ljus på gravarna. Jag skulle vilja påstå att tiggeri alltid är olämpligt. Speciellt när det handlar om bortskämda, tjocka barn som bara vill ha godis och vägrar man - ja, då kastar de väl ägg på huset eller något likande. Under eftermiddagen fick vi en leverans. Chads bror, James, dumpade åtta pumpor på vår uppfart som han har odlat i sin egna trädgård. De var riktigt fina.

 Jag antar att det blir till att karva ur pumpor resten av veckan!
Ett pumpadoftljus på en pumpaduk i vårt kök. Pumpigt värre.

Idag på engelskalektionen läste vår engelskalärare Mrs. Knutson (kan det vara en svensk arvinge måntro?) en text av Sylvia Plath. De flesta här läser väldigt monotont. Jag antar att det är så man läser på amerikanska. I svenska skolan blir man alltid uppmanad att läsa med inlevelse. Detta innebär ofta att man ändrar tonläge då och då. Vi svenskar är ju trots allt kända för att det låter som att vi "sjunger" när vi pratar.  Detta har jag även fått bekräftat av min danska vän Sarah. Det jag ursprungligen skulle komma till med detta var att det blir faktiskt oerhört svårt att lyssna på en person som konstant pratar i samma tonläge. Vilket Mrs. Knutson gör. Vilket resulterade i att jag somnade under lektionstid. Vilket aldrig har hänt i mitt arton år långa liv (varav elva av dessa arton år har spenderats i skolbänken). Vilket var ganska pinsamt. Jag vaknade av att någon harklade sig då jag, alldeles rödmosig, vaknade till och tittade mig sömndrucket omkring i klassrummet för att möta mina klasskamraters blickar. Nej, ikväll blir det till att lägga sig tidigt. Nu, med andra ord. God natt!

2 kommentarer:

  1. Fett kul med Halloween!

    SvaraRadera
  2. Jorå, det ska bli FETT kul (dvs. jag kommer bli fet av allt godis). Puss!

    SvaraRadera